Szkoła Zarządzająca Wiedzą
Szkoła Zarządzająca Wiedzą
to nowoczesny program, który stawia na pewność siebie, optymizm, odpowiedzialność i zainteresowanie nauką. Jego podstawowym celem jest zmienić znudzonego nauką i szkołą ucznia w „menadżera własnej wiedzy”, który umie twórczo myśleć, samodzielnie rozwiązywać problemy i czerpać przyjemność z uczenia się. Program wyróżniał trzy poziomy realizacji:
- poziom pierwszy: szkoła jako instytucja zarządzająca wiedzą
- poziom drugi: nauczyciel wykorzystujący swoją wiedzę do zdobywania kolejnej wiedzy
- poziom trzeci: uczniowie umiejący zarządzać własną wiedzą
Pomysłodawcą wdrożenia w Trzcinicy tego ambitnego, a jednocześnie bardzo potrzebnego dzisiejszej szkole przedsięwzięcia, był dyrektor Zespołu Szkół – Ludomir Mastej, który w trakcie kilku szkoleń zapoznał nauczycieli z pięcioma modułami programu:
- planowaniem
- zdobywaniem wiedzy
- twórczym myśleniem
- prezentacją wiedzy
- samooceną
Uroczysta inauguracja programu odbyła się 6 kwietnia 2006 roku. Przybyli na nią przedstawiciele lokalnych władz oświatowych, uczniowie, rodzicie i nauczyciele. Na spotkaniu, któremu towarzyszyła miła, rodzinna atmosfera, uczniowie podpisali „umowę” z dyrektorem szkoły, w której zobowiązali się solidnie pracować, aby zasłużyć na miano „Menadżera Wiedzy”. Ten atrakcyjnie brzmiący tytuł zobowiązywał ich do regularnego wykonywania ćwiczeń.
Uczniowie poznali zasady działania swojego mózgu oraz rodzaje inteligencji. Wykonując ciekawe ćwiczenia dowiedzieli się, który rodzaj inteligencji u nich przeważa. Poznali również style myślenia, metody aktywizujące, źródła wiedzy, zasady efektywnego uczenia się i robienia notatek.
Po roku ciężkiej, ale jak sami stwierdzili – ciekawej i owocnej pracy – w ramach zadań IV modułu, samodzielnie zorganizowali konferencję prasową połączoną z Dniem Prezentacji Wiedzy.